CarΗellas: ESP:Όταν το αυτοκίνητο ‘παίρνει την κατάσταση στα χέρια του’!

Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013

ESP:Όταν το αυτοκίνητο ‘παίρνει την κατάσταση στα χέρια του’!

25tayyc
  Η ασφάλεια στην οδήγηση ήταν πάντα η προτεραιότητα του υποψήφιου αγοραστή αυτοκινήτου.Αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες και προκειμένου να εξασφαλίσου το ‘αίσθημα’ της ασφάλειας κατά την οδήγηση, εξοπλίζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα με το σύστημα ESP.Το ηλεκτρονικό πρόγραμμα ευστάθειας (Electronic Stability Programme) χρησιμοποιείται πλέον σχεδόν σε όλα τα καινούρια αυτοκίνητα και αποτελεί ‘εγγύηση’ στον τομέα ασφάλεια.

  Η ανάπτυξη του ESP οφείλεται κυρίως στην Mercedes-Benz.Οι πρώτες μελέτες ξεκίνησαν το 1987, όταν οι μηχανικοί της εταιρείας, σε συνεργασία με την Bosch, εργάστηκαν πάνω στο συγκεκριμένο project με αποτέλεσμα 8 χρόνια αργότερα η Mercedes S-Class W140 να φέρει το συγκεκριμένο σύστημα στον προαιρετικό της εξοπλισμό.Έπειτα, πολλές εταιρείες πειραματίστηκαν πάνω σε συστήματα ευστάθειας με αποτέλεσμα σήμερα να παρέχεται ακόμη και στα σύγχρονα αυτοκίνητα πόλης.
  Το γεγονός ότι το 25% των τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται στην έλλειψη ευστάθειας πάνω στο οδόστρωμα , είτε λόγω πλαγιολίσθησης σε ακραίες συνθήκες(πχ υπερβολική ταχύτητα στη στροφή,κακή ποιότητα οδοστρώματος), είτε λόγω αποφυγής εμποδίου, καθιστά το ESP ‘σωτήριο’.Οι δυνάμεις λόγω αδράνειας που ασκούνται πάνω στο αυτοκίνητο κατά την απότομη αλλαγή πορείας, το οδηγούν προς την αντίθετη κατεύθυνση από την επιθυμητή, με αποτέλεσμα ο έλεγχος να χάνεται ακόμα και από έναν έμπειρο οδηγό.Εκείνη τη στιγμή έρχεται το ESP να παρέμβει σε κλάσματα δευτερολέπτου, ενεργοποιώντας τα φρένα στους κατάλληλους τροχούς και μειώνοντας στιγμιαία την ισχύ του κινητήρα με αποτέλεσμα να επαναφέρει το αυτοκίνητο στη σωστή πορεία.ESP-Electronic-Stability-System-evolution-technical-analysis-caroto-18
  Το σύστημα ευστάθειας ESP αποτελείται από τα εξής εξαρτήματα:
-εγκέφαλος(κεντρική ηλεκτρονική μονάδα) του ESP
-αισθητήρας γωνίας στροφής τιμονιού
-αισθητήρας γωνίας στροφής του οχήματος
-αισθητήρας ταχύτητας και επιτάχυνσης οχήματος
-αισθητήρας ταχύτητας και επιτάχυνσης του κάθε τροχού
- αισθητήρας πλευρικής επιτάχυνσης
  Ο κάθε αισθητήρας στέλνει μια πληροφορία στον εγκέφαλο του ESP και αυτός με την σειρά του καλείται να ‘επιλέξει’ αν πρέπει να ‘δράσει’ ή όχι.Αν, για παράδειγμα, ο αισθητήρας ταχύτητας του οχήματος ‘δίνει’ μικρότερη ή μεγαλύτερη τιμή από τον αισθητήρα ταχύτητας ενός τρόχου, που σημαίνει σπινάρισμα ή μπλοκάρισμα του τροχού αντίστοιχα, ο εγκέφαλος του ESP δίνει την εντολή στο αυτοκίνητο να ενεργοποιήσει το φρένο στον συγκεκριμένο τροχό ή να μειώσει στιγμιαία την ισχύ του κινητήρα.Γενικότερα, όταν οι αισθητήρες που ανιχνεύουν τις επιλογές του οδηγού(αισθητήρας γωνίας στροφής τιμονιού) διαφωνούν με τους αισθητήρες συμπεριφοράς του οχήματος(αισθητήρας γωνίας στροφής του οχήματος), το ESP ενεργοποιείται διορθώνοντας την λανθασμένη πορεία του αυτοκινήτου.Αυτές οι συγκρίσεις τιμών των αισθητήρων πραγματοποιούνται περίπου 25 φορές το δευτερόλεπτο πετυχαίνοντας ομαλή αλλαγή κατεύθυνσης στις ακραίες περιπτώσεις.
  Η αναγκαιότητα της παρουσίας του ESP στα σύγχρονα αυτοκίνητα οδηγεί στη συνεχή ανάπτυξη του με αποτέλεσμα να προσφέρει όλο και περισσότερα στον οδηγό.Για παράδειγμα, οι μηχανικοί επιτυγχάνουν πλέον την ‘συνεργασία’ του ESP, που βελτιώνει τις εγκάρσιες δυνάμεις, με τα συστήματα ABS και το TCS(σύστημα ελέγχου πρόσφυσης), τα οποία επηρεάζουν τις διαμήκεις δυνάμεις που δέχεται το αυτοκίνητο εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο ευστάθεια προς όλες τις κατευθύνσεις.
  Δείτε τη συμπεριφορά αυτοκινήτων με ή χωρίς ESP!